China International Cartoon & Animation Festival
Helyszín: Kína, Hangzhou. Látogatók száma: 2.2 millió (2018)

Nem is olyan régen (április végén) lehetőségem adódott a PlayIT szervezői csapat tagjaként kilátogatni Kínába és részt venni a CICAF 2018-as rendezvényén, ami lényegében egy nemzetközi rajzfilm és animációs fesztivál, s melynek fontos részét képezi a cosplay, Kínában egyedülálló módon rendelkezik nemzetközi döntős cosplayversennyel is. A célunk pedig az volt hogy megismerjük a programot, teszteljük a versenyt, lássuk hogyan működik, felmérjük a benne rejlő lehetőségeket, hogy mit is tud nyújtani a hazai cosplayesek számára. Nem utolsó sorban pedig, hogy hogyan tudnánk legjobban segíteni a hazai indulók felkészülését, amennyiben ez a verseny illetve válogató tartósan megrendezésre kerülne itthon (lentebb látni fogjátok erre miért is van szükség).

A CICAF-ról röviden:

A szó a China International Cartoon & Animation Festival rövidítése, ahol évente megrendezésre kerül a China Cosplay Super Show, mely egy hatalmas országos és nemzetközi cosplayverseny egyben, ahol a válogatót nyert cosplayesek mérik össze a tudásukat a döntőben.
A Cosplay Super Show az egyetlen verseny Kínában, melyre a világ más országaiból is érkezhetnek cosplayversenyzők, így például Európából és Amerikából is. A 27 kínai tartományon kívül jelenleg 9 külföldi ország tagja a versenynek, ezt a létszámot tovább tervezik bővíteni.

Cosplay Kínában

Az ember azt gondolná, hogy miután olyan sok helyen járt a világban, és az interneten keresztül annyi minden eljut hozzánk, sok meglepetés már nem érhet. Ezt a gondolatomat cáfolták meg tökéletesen a kínai cosplayesek számomra, mégpedig pozitív értelemben.

Kezdjük először is az alapokkal. Idehaza, és Európa sok országában a cosplayversenyek elsősorban a craftmanshipre, a minél látványosabb, bonyolultabb jelmezekre építenek, maga az előadás kisebb részben, vagy egyáltalán nem számít bele az értékelésbe. Kínában a helyzet teljesen más. Természetesen itt is értékelik a látványos cosplayeket, de nem szükséges rettenetesen bonyolult, hatalmas méretű, végbemenőkig részletes jelmezzel rendelkeznie valakinek ahhoz, hogy megnyerjen egy versenyt. A hangsúly erőteljesen a karaktereken, előadásmódon, a színpadi fellépésen van. Nem is akárhogy.

A „solo”, azaz az egyéni cosplay ezen a rendezvényen két főt jelent, az időkeretük az előadásra 5 perc. A csoportok esetében azonban nem ritka a 15-25 fő sem, Egy-egy előadás hossza pedig akár 15 perc is lehet. Ami a színpadon történik, az talán leginkább egy színdarabhoz hasonlítható. Díszletek, hátterek, szereplők, jelenetek váltják egymást helyenként fantasztikusan kreatív módon és ámulatba ejtő ügyességgel.
Itt persze meg kell jegyezzem, hogy országos döntőről beszélünk, tehát ezek az előadások már mind nyertek valamelyik kínai rendezvény válogatóján. Egy másik érdekesség, hogy a legtöbb csapatnak saját koreográfusa van, aki nem feltétlenül cosplayes, és nem feltétlenül lép fel a színpadon (de persze lehet akár a csapat egyik tagja is). Kicsit tovább érdeklődtem a témában és megtudtam, hogy Kínában nagyon sok egyetemen van lehetőség fakultatív módon részt venni hasonló témájú kurzusokon (tehát színpadi fellépések, tervezés, stb.), és ezt nagyon sokan a cosplay világában hasznosítják, összekapcsolva a hobbijukkal.
Minden fellépés után a zsűri ott helyben elmondja a véleményét a produkcióról, melyet a színpadon hallgat végig a csapat vezetője és koreográfusa.

A nemzetközi cosplayes csapatok döntője

Természetesen a szervezők is tisztában vannak azzal, hogy a külföldi döntősök csak limitált színpadi díszletet tudnak magukkal hozni Kínába, ezért elsősorban különválasztva értékelik őket a kínai páros versenyzőktől.

A döntőben kiválasztásra kerül a legjobb külföldi csapat (pontosabban páros), illetve idén először a versenyzők megtudhatták, hogy hányadik helyen végeztek az összesített versenyben (a kínai páros is figyelembe véve). A legjobb külföldi csapat kupát kap, de lehetőségük van megnyerni a teljes verseny 1-3. helyezettjének járó díjat is (pénznyeremény). A többi csapat szintén kap egy emléktáblát a részvételért, illetve hogy a saját országukban ők voltak a döntőbe jutott nyertes csapat.

Aki most felteszi a kérdést, hogy „Csak ennyi?!” … az hatalmasat téved.

Hiszen gondoljuk bele:

Ma már nagyon sok nemzetközi verseny létezik Európában (Eurocosplay, ECG, stb.), melyek hasonló alapokra épülnek: hazai válogató, majd a nyertes versenyző kiutazik a döntőre, az adott verseny házigazdájának az országába. Az utazás költségeit és a szállást a hazai vagy külföldi szervezők állják.
Ettől a ponttól azonban ezeket a versenyeket nagyjából két kategóriába csoportosíthatjuk, aszerint hogy mit is nyújtanak tulajdonképpen a versenyzőknek.

Vegyük példának az Eurocosplayt: a döntőbe jutott versenyzők Londonba utaznak 2 éjszakára, részt vesznek a versenyen, majd a rendezvény második napján már indulniuk is kell haza (kivéve persze ha önköltségen tovább maradnak). Ezen felül egy welcome party és egy közös vacsora a program része.
A döntő nyertesének része a dicsőség, és adott esetben – attól függően mely versenyről beszélünk – lehet egy nyereményút, egy értékesebb ajándékcsomag, vagy pénznyeremény. A lényeg azonban hogy ez CSAK a döntőt megnyert versenyzőt illeti meg.

A CICAF azonban másképpen gondolkodik. Az ő koncepciójuk szerint minden ország döntőbe jutott csapata nyertes, mindegyik csapat nyereménye ez az utazás, mely egyébként igen jelentős értéket képvisel.

De nem csak a pénzbeli értékről kell itt beszélni, hanem az élményekről is. Kína minden tekintetben egy teljesen más világ, más kultúra, mint amit mi, európai emberek megszoktunk. Egy olyan ország, ahová egyébként nagyon keveseknek adatik meg a lehetőség, hogy valaha eljussanak. Mivel hatalmas távolságról beszélünk, így a hazai rendezvény kísérőként egy szervezőt küld a cosplayesekkel, így nem kell aggódniuk az út miatt. A házigazdák biztosítanak egész napos városnéző programot, de ha az adott csapat hazai kísérője rutinos, akkor a házigazdák segítsége nélkül is el tudja még vinni néhány helyre a kis csapatát.

A rendezvény

A fesztivál maga több épületben, azon belül is több emeleten zajlik, emellett hatalmas embertömeg fordul meg ez alatt a 4 nap alatt (a szervezők szerint az idei látogatószám 2.2 millió volt). Aki azonban nehezen bírja a tömeget, az a hétvégi csúcsidőszakban jobb ha elkerüli a boltoknak helyet adó épületet. Eltökélt szándékunk volt hogy mindent végignézünk, de mire felértünk a 4. emeletre, már csak egy nyugodt sarokra vágytunk (ami persze nem volt). Ennek ellenére érdekes volt látni az itteni kiállítókat. A kínai játékok standjai mellett egyébként felbukkantak olyanok is mint a Blizzard vagy a Leauge of Legends. Az épület tetőterén sok cosplayes vert tábort, itt volt megtalálható a legtöbb fotós is (illetve a cosplayest fotózni vágyó látogatók).

Rengeteg figurát és animés dolgot lehet vásárolni, de sok közöttük a kínai játékokhoz tartozó merchandise. Ami igazán népszerű volt a kínaiak körében, azok a különféle játékok, amivel ajándékokat lehet nyerni (ez általában úgy nézett ki, hogy arany színű tojásokat kellett kalapáccsal összetörni, majd a benne található szerencse cetli megmondta milyen értékű ajándékokból választhatott az illető). Kissé szomorúan tapasztaltuk azonban, hogy egyetlen parókákat vagy cosplayeket árusító standot sem láttunk (ezeket valószínűleg szintén online szerzi be mindenki).

A rendezvényen sok jó minőségű cosplayt látni, nagy részük azonban vásárolt. A versenyzők körében nem tudtuk felmérni hogy mennyi a saját készítésű cosplayek aránya, de mint említettem, a díszletek tekintetében minden csapat nagyon felkészült volt. A cosplayversenyek egyébként egy külön szinten zajlottak, 2 napon keresztül és szinte non-stop módon. A közönség egy kordonnal van leválasztva a zsűritől és a kiemelt vendégeknek fenntartott helyekről, és nagyon fegyelmezetten ülik végig a fellépéseket (tehát nincs sikítozás, bekiabálás, stb.).

Kína – a nagy utazás

Nem túlzás kijelenteni, hogy aki kijut erre a rendezvényre, az szó szerint átutazza a fél világot. Átszállással együtt kb. 16-20 óra alatt érkeztünk meg Hangcsouba (ekkor Pekingben már túlestünk az országba való beléptetésen, regisztráción és az összes biztonsági ellenőrzésen).

Hangcsou

A rendezvény helyszíne Hangcsou, ami Kína egyik legnagyobb és legszebb városa (szűkebben vett lakossága 9 millió fő, azaz Magyarország majdnem teljes lakossága), emellett az egyik legnagyobb turisztikai célpont is a kínaiak körében (1123–1276 között Kína fővárosa volt).
A városnak mindkét arcát megismerhettük: hatalmas kivilágított épületegyüttesek, neonfényben úszó toronyházak, és a gyönyörű parkok, a Nyugati-tó, a teaültetvények és kulturális helyszínek. Ezekről nem is nagyon írnék annyira részletesen, beszéljenek a képek.

Bár közel van Shanghaj-hoz (45 perc gyorsvonattal, 4 óra autóval), külföldi embert alig láttunk a városban magunkon kívül. Talán ebből következik, hogy a városban – akármennyire hatalmas – szinte senki nem beszél angolul, még a 4 csillagos szállodában sem, ez időnként igencsak meg tudta nehezíteni a dolgunkat az utolsó 1-2 napban, amikor már önkéntes módon a kínai házigazdáink nélkül túráztunk. Persze ennek megvan a humoros oldala is, a csapat nagy része maga turisztikai látványosság lett, nem egyszer kaptuk azon a kínai járókelőket hogy fotóznak minket titokban, de aki elég bátor volt, az jött közös fotót kérni az utcán.

A vásárlásainkat egyébként legtöbbször a közeli pláza aljában található szupermarketben bonyolítottuk. Az élelmiszer nagyon olcsó, a plázás butikok árai azonban a mieinkkel nagyjából azonosak voltak. Mivel a város egy turisztikai központ, így eleve nem nagyon számítottunk rá hogy megtaláljuk az olcsó helyi piacokat, sőt, mint megtudtuk a kínaiak főleg online bonyolítják a bevásárlásaik nagy részét (ruhaneműk, elektronikai cikkek, stb.). Sikerült azonban a házigazdáink útmutatása alapján megtalálni a helyi méteráru piacot, amitől leesett az állunk:hatalmas csarnokok, tele árusokkal, anyagokkal, ameddig a szem ellát. Sokan hasonló árukészlettel rendelkeztek, az extrább anyagokat kicsit keresgélni kellett, de akadt azért bőven. Az árak pedig minden tekintetben verhetetlenek voltak a hazai árakhoz képest (kb. harmada, negyede). ennek eredményeképpen plusz egy teli bőrönddel utaztunk haza.

És a méterárus csarnok:

Némi gasztronómia 😉

Végszó

Jöttünk, láttunk, tapasztaltunk, tanultunk… mindeközben pedig egyedülálló élményekkel gazdagodtunk. A bevezetőben azzal indítottam, hogy szerettük volna felmérni mit, hogy tud nyújtani ez a verseny és a vele járó utazás a kijutó cosplayeseknek. A válaszom egyértelműen az hogy sokat, NAGYON sokat. Utólag is köszönöm a PlayIT-nek hogy biztosította számomra ezt a lehetőséget. 🙂

Szívből remélem hogy ez a projekt sokáig élni fog, mert igazán különleges, idehaza nem létezik hasonló ebben a kategóriában. Maga a verseny és a vele járó utazás egy hatalmas lehetőség, élmény, a válogató nyertesei olyan országot látogathatnak meg, ahová normál körülmények között sosem jutnának el, megismerhetnek egy teljesen más kultúrát, egy más világot. Nem utolsó sorban pedig nemzetközi barátokra tehetnek szert a többi ország versenyzői személyében.

.: YURIKO :.

Facebook: Yuriko Seira

Instagram: yuriko_seira