Dramaturgia

Image Először mindig készítsetek forgatókönyvet. Tervezzétek meg a színpadképet (ki-hol fog állni, milyen térformákat alkalmaztok, milyen eszközök-kellékek tűnnek fel az előadás folyamán, kinél-mikor lesz mikrofon…).

A Tervezés lépései:

Feladatok: színpadforma megtervezése; díszletek tervezése; térszervezés-szereplők mozgása; világítás, fényeffektusok; jelmezek; a játéktér kicsinyített mása (makett, illetve rajz); forgatókönyv készítése: színpadi alaprajz, a mozgásterv, minden fontos instrukció és a különböző effektusok.

Az előadás létrehozása

Próbamunka-próbafázisok – olvasópróbák

  • elemző, vagy asztali próba (ismertetitek elképzeléseiteket a műről, a mondanivalóról, a stílusról, a szerepekről)
  • emlékpróbák (a kidolgozás folyamata zajlik, már kívülről, vagy bele-bele olvasva, kialakul az előadás stílusa)
  • összpróba (az a szakasz, amikor az előadás összeáll, már lehetőleg díszletben, jelmezben, zenével folynak ezek a próbák, itt kell megadni a játék ritmusát)
  • főpróba (olyan, mint az előadás, lehetőleg már közönség is vanSmile)!

I. A színpadkép

1. Térszervezés: A nézőtér és a játéktér viszonya: színpadformák.

Hatásos egy előadásban (zenés) különböző geometriai formákat alkalmazni, attól függően, hogy a csapat páros-páratlan főből áll. Gondoljatok a háromszögre, a rombuszra, körre… Fontos, hogy a szereplők nem takarhatják el egymást. Aranyszabály, hogy sosem állhatsz háttal a nézőknek!!! Ha párbeszéd van, a beszélgető partnerek egymással szemben, a közönségnek oldalvást, inkább kifelé fordulva állnak. Ha egy szereplőt meg kell kerülni, azt hátulról tegyétek (semmiféleképp nem a másikat takarva). Törekedjetek a szimmetrikus színpadformára (táncoknál, zenés előadásoknál mutat jól). Ha páros a létszám, megtehetitek, hogy a baloldal és a jobboldal pont ellentétes koreográfiát mutat (tükörkép).

 

2. A színpadi tér kiképzése, térszerkezete

A színpad hangsúlyos térrésze; a színpad elsőközepe. Függőlegesen teljesen középen, vízszintesen a színpad első harmadában tartózkodjatok. Itt látszódik leginkább minden:

Image Image

 Semmiféleképpen ne álljatok teljesen hátra (semmi nem látszik belőletek), teljesen előre (mintha kötélen táncolnátok). Ne vonuljatok el egy sarokba. A színpadot be kell járni, a teret ki kell használni, de a legfontosabb történések az elsőközépen játszódnak. A tér hangsúlyai megváltoznak, ha megtöritek a tér határait, berendezési tárggyal módosítjátok azt.

3. Az előadás díszlete, kellékek

Image Milyen a térbeli elhelyezése? Hogyan módosítja, dinamizálja, jelöli ki a színpadi teret? Az előadást fokozzák, és feldobják a kellékek. Használatuk célratörő, egyértelmű legyen. Csak azért ne vigyetek fel a színpadra egy széket, mert jól mutat. A kellékekkel játszani kell! Az asztal, a szék, textilek, bábuk, táblák, újság, fejdísz… mind-mind teret adnak egy jó koreográfiának. Ha van egy plusz emberetek, kérjétek fel kellékesnek. Õ segíthet az eszközök adogatásában, esetleg öltöztetésben (remek fogás, ha az előadás alatt megváltoztatjátok a külsőtöket, ruházatot…). Persze szigorúan láthatatlan helyről segíthet ez a személy!

4. A jelmezek

Mivel cosplayről van szó, a jelmezek magukért beszélnek. Karaktereitek kiegészítőit bátran építsétek bele egy-egy jelenetbe. Figyeljetek arra is, hogy jelmezeitek anyaga, kidolgozása, stílusa ne üsse egymást. Próbáljatok egységre törekedni a kiegészítőknél. A fegyvereknél ügyeljetek a helyes használatra! Ha nem értesz a „kardforgatáshoz”, nézz utána! Tanuld meg! Ha nem megy, csak díszként használd.

5. A színek szerepe, rendszere, jelentése

Színszimbolika. Figyeljetek oda arra, hogy a karakterek meghatározó színei ne üssék egymást. Pl.: nem mutat jól, ha az egyik oldalon csak feketeruhások játszanak, a másik oldalra sárgák és kékek jutnak. Már a koreografálásnál tervezzétek meg, attól függően kin-milyen színek dominálnak, hogy hol fogtok játszani a színpadon. Nagyon látványos elem, a színek cserélgetése. Pl.: először baloldalon csak sárgák, jobb oldalon pirosak vannak, majd ez felcserélődik, esetleg egy sárga-egy piros eloszlású lesz. Eresszétek el a fantáziátokat!

6. A világosítás rendszere

Sajnos, a mi esetünkben nem lehet fényeket-színeket választani az előadásnak, de már láthattátok más előadásokban is, a sötét-világos játéka látványos, megoldható.

II. Játékmód

A legfontosabb elem! A színészi játék, színészi alakítások. Hogy milyen legyen? Meggyőző, hiteles, árnyalt, eleven, lendületes, eredeti, izgalmas… Játszatok a mimikátokkal, a kar-láb gesztusokkal, beszéljetek érthetően, hangosan. Ha előadás előtt izgultok, vegyetek egyenletesen, lassan levegőt, figyeljétek, hogy lassul le a pulzusotok (azért megfulladni nem kell!). Legyen nálatok cukorka, vagy kóla (vérnyomás leesése, meleg, tömeg ellen). Játszatok a hangotokkal, legyen érthető a humor, artikuláljatok, tagoljátok a szöveget érthetően, a nézők által befogadható módon. Érezzétek a színpadot, tudjatok rajta mozogni, táncolni. A mikrofonra nagyon ügyeljetek, ha nem abba beszéltek, az előadás érthetetlen, komolytalan lesz, amire senki sem fog figyelni.

Vagy milyen ne legyen? Szürke, színtelen, vérszegény, gyenge, unalmas… Kerüldd az idegességet, a halk piszmogást, a szavak elhadarását, elharapását. Ne állj egyhelyben, mint egy tuskó. Érezd a színpadot! Mikrofon nélkül sose beszélj! Még az elsősorban ülők sem hallják. Ha elrontod a szöveget, koreográfiát, ne ess kétségbe, folytasd, amint csak tudod! Tégy úgy, mintha misem történt volna.

Fontos továbbá az előadók kapcsolata: összehangolt, egymást segítő, hasonló színvonalú játék… Ha valaki elakad, tudj rajta segíteni. Adjátok át társatoknak a mikrofont. A mozgás, a beszéd, a gesztus, a mimika legyen összehangolva, legyen a társaid és közötted kapcsolat.

Ami még egy nagyon fontos dolog; az önkritika. Ha nem érzed magad elég rátermettnek, vállalja be egy kevésbé központi szerepet. Próbáld társaidat is rávezetni, hogy mi áll jól, és mi nem áll jól nekik, a karakterüknek, a hanguknak, a mozgásuknak. Ha lámpalázas vagy, ne nézz a közönségre, egyesek arcába. Nézz el felettük! Õk úgysem látják pontosan a tekinteted.

III. A zene, a zajok, a csend szerepe

Image Főleg a táncos előadásokban játszik fontos szerepet a zene. A zene legyen ismert (jobban élvezed a táncos produkciót, ha a dallamot, ritmust ismered, élvezed), legyen a lehető legjobb minőségű, legyen pontosan kiszámolva, esetleg megvágva. Számoljatok avval is, hogy ha a zenétek beállásra kezdődik (pózzal a színpadon, és nem befutással a színpadra), hogy a zene elejébe vágjatok 5-10 másodperc „csendet”. Ha ti nem értetek a zenevágáshoz, kérjetek meg valakit, nem ördöngösség.

Választhattok aláfestő zenét is, abban az esetben, ha elég rátermettnek érzitek magatokat arra, hogy az előadásotokról ne terelje el a figyelmet.

A zajok, illetve a csend mind-mind hatásfokozók. Nem szabad túlzásba vinni őket!

IV. Az előadás összritmusa

Ügyeljetek arra, hogy valószínű nem mindenki ismeri az általatok választott animet. Próbáljatok kialakítani egy jó storyt, kihagyva a sokszor unalmassá váló párbeszédek, filmbeli jelenetek és poénok tömkelegét. Ha mégis egy jelenetet vesztek ki egy sorozatból, ügyeljetek arra, hogy az izgalmas, figyelmet megragadó maradjon.

Image Fontos továbbá az előadás tempója, a beszédtempó: az előadás irama, sebessége: a mozgás, a játék és a beszéd gyorsasága illetve lassúsága. A ritmus, akárcsak a tempó, a megjelenítés fontos eszköze, megváltozása a színjáték egész mondanivalóját módosíthatja. Ha egy jelenetben sok összetevő változik, azt a néző dinamikusabbnak, sűrítettebbnek, szaporább ritmusúbbnak érzékeli, mintha csak egyetlen elem, mondjuk, a beszéd tempója változna meg.

V. A nézők

Értük, és miattuk játszunk. Fontos, hogy a nézők számára érthető, befogadható, izgalmas előadást hozzunk létre.

ImageImage

ImageImage